Keramika

 

1992 - 94 / Hvězdy

Plastiky mají sice jako nosný základ dřevo, ale těžiště zůstává v modelaci porcelánu a jeho napojení na dřevěný základ.



hvezda2_detail
 

1

Dnes v soukromé sbírce.

 

Malba-na-porcelan-5

1994 / Malba na porcelán

Porcelánka Leander v Loučkách u Karlových

II. mezinárodní symposium malby na porcelán v Loučkách u Karlových Varů

 

 

Malba-na-porcelan-4
 

 

61993 Terrlaha (Francie) / Porcelánové plastiky

Plastiky jsou vytvářeny z porcelánu, který je velmi plastický, jemný a výborně se z něj modeluje. Byly vystaveny na velkém veletrhu keramiky každoročně se konající v Saint Quentin de la Poterie. Některé z nich zůstaly v soukromých sbírkách ve Francii.

 

1a1992 / Cyklus mořských ulit

Podmořský svět je něco co mě fascinuje od dětství, nejen v plastice, ale i v kresbě. Nejen množství tvarů, ale především barev.

3

 

celek1984 / Souprava nápojových džbánů

Řada džbánů vznikla na objednávku a souprava byla pálena již v mém keramickém ateliéru, těla nádob jsou ponechána v přírodní barvě, jen lehce zvýrazněna řidší transparentní glazurou. Volnou inspiraci nalezneme v 18. století v tzv. lahvích na minerálku,někde se kladly za sebe a hrdly proráželi dno a vytvářeli tak jakési potrubí.
Foto Miloš Velek

 

21984 / Plastiky ze šamotu

Plastiky ze šamotu vznikly během symposia pedagogů v továrně v Horní Bříze, kde byly také páleny v tunelové peci.
Foto Miloš Velek

 

ukazky-sperku1983 / Malba kobaltem na bílou glazuru a ukázka šperků

Kobalt snese vyšší stupeň výpalu a navíc umožňuje při malování vytvářet škálu barev v odstínu modré.

 

41983 - 1993 / Konvice a užitkové sady

Konvice dělám velmi ráda, ale nejsou to vůbec jednoduché nádoby, velmi důležité je vytvarování a sklon hubice, to rozhoduje o tom, zda se tekutina nalévá jemně a plynule či zda vylétne z konvice příliš prudce nebo naopak neteče vůbec. Poslední dva snímky dole jsou z výstavy v Ústavu makromolekulární chemie ČSAV z roku 1982, byla to moje první vlastní výstava.

 

1a_vypalena-sada

1980 – současnost

V roce 1980-1981 postavil Ing.Karel Hušák v mé dílně klasickou elektrickou pec na výpal keramiky na celkovou teplotu 1200 °C s tím, že ideální hranice pro výpal je 1120 °C. V ní pálím většinou červené hlíny, ale někdy i světlé a také porcelánové masy. Vnitřní rozměr pece je 50x50x80cm, takže docela velký a lze v něm pálit i plastiky.

 

11

1980 - současnost / Plastiky

 

3b

1980 - současnost / Vázy

Vázy mě zajímají pro nekonečné množství možností zpracování - tvaru, barvy, ornamentů, keramické hmoty, forem.Na ukázce jsou malované bohatě tvarované vázy, pak váza s dekorem vzniklým z roztavením bílé glazury pod transparentní a nakonec vázy točené sice z ruky, ale domodelovávané a různě zpracovávané poté.

 

6

1980 - současnost / Dózy

Dóza jako nádoba nabízí rovněž nepřeberné množství zpracování, na ukázce jsou jen některé z nich: v první řadě jsou dózy poměrně vysokého tvaru (40 – 50cm), točené z ruky a s malovanými víky a v druhé řadě jsou nádobky inspirované asijskou keramikou, bílé jsou točené z ruky z porcelánu.

 

kaselska-pec1978 - 1980 / Keramická huť Uměleckých řemesel ve Štěchovicích (u Davidů)

V původní hrnčírně ve Štěchovicích byla jedna kasselská pec o objemu 16m3 a druhá menší asi 10m3. Malá pec byla vybourána a odstraněna před 2. světovou válkou, v jejím prostoru vykopán a pod podlahou zřízen sklep na skladování hlíny a glazur a maličká muflová pec cca 50 litrů na vypalování nízkožárové barevné keramiky (teplota výpalu 950 až 1050°C).

 

klikov_misy21976 - 1978 / Klikov

V roce 1976 jsme náhodou navštívili jednu z keramických dílen v Klikově, v obci s několika setletou tradicí zpracování keramiky, kde jsem po domluvě s mistrem dílny, Mirkem Kováříkem, následně malovala na mísy lisované do formy ze šamotu a to barevnými hlinkami pod transparentní glazurou.